Близо 30 млн. лв. за магистралата в Смолян

Точно 13 859 274 евро, или 27 718 548 лв. е планирала Агенция „Пътна инфраструктура“ за довършване на обходния път на Смолян.

Пътят ще бъде магистрален – с по две ленти в двете посоки. За смолянчани той дълги години беше път „от никъде за никъде“. И си има причина за това. В периода между 1988 и 2004 г. (цели 16 години) в чертите на град Смолян е бил построен и асфалтиран един километър магистрален път, със зелена площ и метална преграда по средата, с банкети от двете страни, но с начало и край. Преди началото й беше пусто, след края й – също. На Бункера остана един недовършен мост. В Устово – недонаправен тунел.

По настояване на областния управител Недялко Славов и кмета на Смолян Николай Мелемов обектът е вече размразен и сега се строи ударно. Целта е да се довърши до края на годината. А идеята е да се осигури връзка с второкласния път Асеновград – Смолян и третокласния Смолян – Рудозем като се избегне преминаването през квартал Устово.

На този етап е в експлоатация участък с дължина 4,8 км между кварталите Райково и Устово.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Участъкът, който в момента се изпълнява, е с обща дължина 3,4 км., но съоръженията са с висока сложност – тунели, мостове кръгови кръстовища. Предвидено е изграждане на над десет подпорни, укрепителни и облицовъчни стени.

Строителството е разделено на четири етапа:

Първият етап включва доизграждане на Пътен тунел на път II-86 в кв. Устово с дължина 421 метра, обща ширина 12 метра, включваща две платна по 3,75 метра, две ивици по 50 см, два тротоара по 1,45 метра.

Вторият етап представлява рехабилитация на съществуващия 1 км магистрален път. В участъка са били изпълнени около 90% от общите СМР, включително земните и пътните работи и един асфалтобетонов пласт. Изградени са колекторните системи, ревизионните и дъждоприемните шахти, основната част на подпорните и укрепителните стени.

Там се извършва повдигане, почистване и ремонт на съществуващите дъждоприемни и ревизионни шахти, както и монтиране на нови бетонови решетки и капаци, ревизия и рехабилитация на съществуващи колекторни системи.

Ремонтират с бетоновите бордюри, полагат се и два нови асфалтобетонови пласта – биндер и износващ пласт. В същия участък попада един мост с отвори 2х16 метра. Преди възобновяването на СМР мостът е на етап положена хидроизолация и предпазен бетон.

Третият етап включва ново строителство на път в Устово с дължина 574 метра със следните параметри – две платна по 3,75м; две водещи ивици по 0,50м; два банкета по 1,75м. В началото на участъка при митницата ще бъдат изпълнени кръгово кръстовище и реконструкция на трасето по второкласния път, идващ откъм Рожен в посока светофарите в Устово.

Тук попада изграждането на три големи моста.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Етап четвърти е ново строителство на участък от магистралния път с обща дължина 1294 метра, включително и кръгово кръстовище от пътен възел „Юг“ в посока Смолян. Отсечката е с ширина на пътното платно  21,50 метра, включваща две платна по 7,50м (в т.ч. две ленти по 3,75м и две водещи ивици по 0,25м); разделителна ивица 2 метра; два тротоара с ширина 2 метра в изкоп и 2,50 м в насип.

В този етап е предвидено оптимизиране на геометрията на съществуващите и изграждане на едно ново кръстовище, две кръгови кръстовища и два моста над река Черна.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Младите смолянчани не помнят от къде води началото си тази прословута магистрала. Може би мнозина и от по-големите не са я виждали, защото по нея не се минаваше. Всички са виждали само моста в Райково, защото е до спирката на Бункера.

Историята на обекта обаче се знае от по-възрастните. Те свързват строителството му със социализма и даже с преминаването през 1984 г. на дипломатическия корпус  през Смолян. Устовци разказват, че прокопавали тунела едновременно от двете страни, но по средата се разминали.

4

Размразяването на пътя „от никъде за никъде“ започна с решение на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” от месец ноември 2015 г. Главната пътна комуникация или магистралата е включена в обхвата на лот 14, който се финансира по програма „Транзитни пътища V“ със средства от държавен инвестиционен заем.

Възложител на обекта е  Агенция „Пътна инфраструктура”, а изпълнител – „ИСА 2000” ЕООД – София, с управител инж. Юлиян Инджов. Строителния надзор е ангажимент на софийската фирма „Пътинвестинженеринг” АД.

В сайта на АПИ от средата на октомври месец 2016 г.е посочено, че обектът е изпълнен на 37%.

В днешното прессъобщение, с което информират, че утре за два часа ще има взривове на участъка близо до митницата и се спира движението там, уточняват следното: „Със строителството на пътната отсечка ще се осигури връзка на път II-86 Асеновград – Смолян и път III-866 Смолян – Рудозем като се избягва преминаването през кв. Устово на гр. Смолян. Строителните дейности се изпълняват при пълна мобилизация. Целта е при добри метеорологични условия обектът да бъде завършен през декември.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Facebook Comments