БизнесПолитикаРегионаСмолян

Довършват пътя Рудозем-Смилян, обходът на Смолян ще струва над 30 млн. лв.

Пред завършване е третокласният път Рудозем-Смилян, който доскоро беше черен. Очаква се той да бъде официално открит в началото на следващия месец от премиера Бойко Борисов. Обектът е част от лот 27, по който са рехабилитирани участъци между Смолян и Стойките през Пампорово и Превала.

5В четвъртък областният управител Недялко Славов направи рутинна проверка на участъка, за да се запознае отблизо с напредъка и проблемите при изграждането му.

„Това е обект, финансиран по Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007-2013 г. Известен беше като прокълнатият път, тъй като от 30 години се говори за неговото асфалтиране, а на практика след многогодишни саги на нас се пада честта да го направим и отворим“, посочи Славов. Участъкът, финансиран по оперативната програма, е 8 км и 300 метра, а със средства от държавния бюджет през Агенция „Пътна инфраструктура“ ще бъдат завършени останалите 3 км, част от които са в самото село Смилян. Преди да се положи асфалтовата настилка, там е сменен близо два километра водопровод със съдействието на „ВиК“ и община Смолян. 3

6Участъкът прави връзката от главния път Смолян-Смилян-Арда към Смилян-Рудозем. „Планирано бе да се завърши до края на миналата година, но поради възникнали в процеса на работа срутища изграждането му се забави, докато се вземе техническо решение какво е най-подходящо да се изпълни. Минаха много обсъждания, измервания на място, коментари с проектанти, докато се стигне до окончателния вариант на трасето. Всъщност тези форсмажорни обстоятелства са за последните два километра от пътя. Другите 6 км – от Рудозем до село Вълчан, бяха завършени миналата година“, разказа още Славов.

4А срутището е огромно. Отлепил се е част от високия скат и разчистването му е отнело страшно много време. В момента изграждат подпорна стена, която ще е дълга над 70 метра и висока 7 метра. Надеждата на възложителя е тя да е достатъчно стабилна, за да понесе и бъдещи срутвания. Останали са за правене и още една-две други подпори, но те са значително по-малки. Предстои да поставят също обезопасителни мрежи по склоновете, където е необходимо.

По протежението на цялото пътно трасе е изградена велоалея, която ще е удобна както за преходи с колела, така и за пешеходен туризъм, тъй като разстоянието между Смилян и Рудозем е 11 километра.

Покрай по-голямата част от трасето вече са поставени метални ограждения. По обекта е концентрирана доста техника и строителни работници. От фирмата заявиха, че ще успеят да го завършат до края на август месец.

7„По моите прогнози той ще е изключително натоварен, защото ще се използва като по-кратък маршрут от областния център Смолян към бъдещия граничен контролно-пропускателен пункт Рудозем-Ксанти. Той е ключов и за развитието на Рудозем, тъй като скъсява времето за пътуване до Смолян с близо 12 км. Дава уникален шанс за селата от горното течение на река Арда, тъй като ще доведе до страхотно повишаване на туристопотока“, заяви областният управител.

Той информира, че днес (петък – б.а.) в Солун ще подпише договора за финансиране на граничния контролно-пропускателен пункт Рудозем-Ксанти.

„Всички процедури, предхождащи договора, са изпълнени. Пред завършване е договорът за проектиране на пункта. Проектантите бяха забавени до известна степен от това, че от „Митници“ и от „Гранична полиция“ дадоха с малко закъснение окончателните си изисквания към сградите, съоръженията, подхода и организацията на движение в самия граничен пункт. Но тъй или иначе, до 20 август те ще приключат работа. Предстои изготвяне на доклад за съответствие, внасяне на работния проект за одобрение от Междуведомствения съвет по въпросите на граничния контрол, одобрение от Национален експертен съвет, придобиване на собственост на земята с решение на МС, за което е инициирано действие. Следва издаване на разрешение за строеж. Тогава ще се обяви процедурата за строителство. Вероятно в октомври месец тя ще бъде обявена“, посочи Славов.

8Предвижда се пунктът да е отворен за всички видове превози и товари, както е подписана спогодбата между България и Гърция. Предвидени са 10 ленти за преминаване – по 5 в двете посоки. Две от лентите са за леки автомобили, една е за автобуси, една за товарен трафик и една за резерв.

Паралелно с всичко това в АПИ са отворени техническите оферти за рехабилитация на участъка Средногорци-Рудозем и обходен път на Рудозем. Ако процедурата не се обжалва, строителството може да започне още тази година. „Освен заради всичко, което посочих, този участък Рудозем-Смилян ни е важен и заради това, че ще поеме трафика, когато започне да се изгражда Средногорци-Рудозем“, обясни управителят на Смолян. По думите му ако всички срокове се изпълнят така, както са договорени, отварянето на граничния пункт може да стане през 2018 г.

Той каза, че вече са завършени дейностите по лот 27 между Смолян и Стойките. Тези дни приключват също и с рехабилитацията на допълнителните участъци през прохода Превала, които бяха включени към лот 14. До края на август се очаква да завърши работата по тунелите между Асеновград и Смолян, както и укрепването на скатовете.

По данни на областната управа само през последната година в държавните пътища на Смолянско са инвестирани 50 млн. лева и вече има 60 км напълно изградени нови пътища, което представлява над 10% от общата им дължина – 512 км.

Към два нови пътни обекта се гледа в региона с огромно очакване.

IMG_20160811_153806Тези дни започва изграждането на обходния път на Смолян, който също е включен към лот 14. Той ще изведе товарния трафик извън града по направлението Пловдив – Смолян – Рудозем. Околовръстният път е разделен на четири етапа. Първият от тях е пътен тунел заедно с предпортални пространства, електрозахранване, осветление и вентилация. Вторият е рехабилитация на близо един километър четирилентов път. Третият – ново строителство на половин километър път, свързващ Пловдив със Смолян в Устово. Четвъртият – ново строителство на близо 2 километра главна пътна комуникация между Бункера и тунела, включително и кръгово кръстовище на второкласния път Асеновград-Смолян в Устово. Индикативната стойност на обекта е над 30 млн. лева.

Вторият значителен обект, назован накратко, е Смолян-Михалково-Кричим. За рехабилитация са планирани общо 71 километра, като се започне още от края на обходния път в Смолян в посока към кв. Каптажа. „Ние с кмета на Смолян г-н Мелемов искаме от разклона за Мугла до Каптажа цялостна подмяна на уличното платно плюс тротоарите. След това се прави пътят от Стойките до Широка лъка. В Широка лъка искаме подмяна на уличното платно с тикли, за да се запази автентичния вид. Оттам стигаме с ремонт до новия път край „Цанков камък“. А после през Михалково до преди Кричим“, подчерта областният Недялко Славов.

Вашият коментар

error: Защитено Съдържание!