Всички

С дезинформация Сабрутев свиква извънредно ОбС – Смолян

Областният управител на Смолян Стефан Сабрутев свиква извънредно заседание на Общинския съвет. Писмото му е изпратено до председателя на ОбС Ангел Безергянов на 7-ми юли. В такива случаи Законът за местното самоуправление и местната администрация казва, че заседание трябва да се свика в 7-дневен срок. Безергянов е съобразил това и обявил сесия на 14-ти – петък, от 12 часа, с една единствена точка.

Тя е следната:

Избор на оператор за изпълнение на дейности по третиране на твърди битови отпадъци, чрез депониране и експлоатация и поддръжка на регионално депо за твърди битови отпадъци „Теклен дол“ на гр. Смолян, с прогнозна стойност 3 000 000 лв. без ДДС и съпоставянето и с вече възложена обществена поръчка с предмет: „Избор на оператор за експлоатация и поддръжка на инсталациите за сепариране и компостиране на регионално депо за твърди битови отпадъци „Теклен дол“ на гр. Смолян, със стойност по договора 6 738 000 лв. с ДДС“.

Докладчик по нея ще е именно областният управител.

Вероятно в бързината да направи топ новина преди да го сменят, тъй като това се очаква да стане до края на седмицата или в началото на следващата, Сабрутев е направил важна грешка. Седмодневният срок от неговото писмо съвпада с официалното откриване на Роженския събор, чийто патрон е президентът Румен Радев. А областният е негово назначение. Тоест, той трябва да бъде на поляните и да го посрещне малко преди сесията. А няма как да бъде на две места едновременно.

Още по-интересни са твърденията му по същество.

Най-важното е следното: „при съпоставяне на документацията по двете обществени поръчки, публикувани в регистъра на обществените поръчки, се установява, че е налице индикация за припокриване на дейности по двете поръчки, при което ако се допусне провеждане и възлагане на втората открита по време обществена поръчка, би могло да се достигне до плащане два пъти с общински средства за едно и също нещо“.

При внимателна проверка и съпоставяне на техническите задания за двете поръчки припокриване на дейности не се отчитат.

Проверката им през специализиран софтуер Smodin за плагиатство откри едва 9% съвпадения (точно кои може да видите ТУК).

Анализът на припокриващите се текстове сочи, че това не са дейности, които са планирани в едната и другата поръчка, а по-скоро бланкетната им част, нормативна уредба, на която е подчинена дейността, начини на отчет и докладване за работата, форми и начини на контрол от възложителя, за какви аварии да следи изпълнителя и др. подобни.

Второто му важно твърдение е: „Не без значение считам в конкретния случай и обстоятелството, че след около 3 /три/ месеца предстоят местни избори за кмет и общински съветници, които ако се допусне възлагане изпълнението и на двете горепосочени обществени поръчки, ще бъдат финансово обвързани по изпълнение на същите. Именно относно подобни хипотези законодателят по отношение на поемането на дългосрочен дълг от общините  е предвидил забрана в нормата на чл.17a, ал.1 от Закона за общинския дълг, съгласно която общинският съвет не може да приема решения за поемане па дългосрочен общински дълг след изтичането на 39 месеца от неговото избиране“.

В случая обаче не става въпрос за поемане на дългосрочен дълг, което означава кредит от финансираща институция, а за обществена поръчка, която е обезпечена от таксите ни за битови отпадъци.

Предишната процедура за „Избор на оператор за изпълнение на дейности по третиране на твърди битови отпадъци, чрез депониране и експлоатация и поддръжка на регионално депо за твърди битови отпадъци „Теклен дол“ е била договорена преди 15 години от екскмета Дора Янкова и срокът й изтича през този месец.

Ако тя бе финансирана с кредит, за който кметът е поискал съгласие от Общинския съвет, тогава щеше да действа забраната по чл. 17а, ал. 1 от Закона за общинския дълг, визиран от Сабрутев.

За възлагане на обществени поръчки по закон кметовете на общини имат оперативна самостоятелност и тази дейност не се одобрява от Общинския съвет. Преценка на възложителя е кога да ги обявят, с каква прогнозна стойност, с какви условия, срокове. И отговорността при констатирани от проверяващите органи нередности – също.

В тази връзка вече и неадекватното предложение на Сабрутев за решение: да се прекрати обществената поръчка за избор на оператор за изпълнение на дейности по третиране на твърди битови отпадъци. Общинският съвет няма право да вземе такова решение.

Извод: Основни твърдения в писмото, на база на което областният управител свиква извънредно заседание на Общинския съвет, са дезинформация.

На въпроса дали с нея той има намерение да се заблудят хората и дали има координирано разпространение отговорът е положителен.

Статии по темата, позовали се на информацията от писмото, изпратено до ОбС – Смолян, са написани в пет онлайн медии. Част от тях са разпространени и се пресподелят във Фейсбук. Коментарите под тях са в негативен за община Смолян и за кмета Николай Мелемов аспект.   

error: Защитено Съдържание!