Всички

Кметът на Смолян: Ще подпиша договор за сметосъбиране само ако по обективни причини не осигурим финансиране


Декларирам, че ще подпиша договор за сметосъбиране с външен изпълнител, само ако не успеем по обективни причини да осигурим адекватно финансиране, да набавим нужните разрешителни за тази дейност, да създадем нужната организация и осигурим съответната техника за общинско звено. Това заявява в позиция, разпространена от община Смолян до медиите, кметът Николай Мелемов.

Във връзка с експлоатираната в последните дни тема за сметосъбирането и сметоизвозването, искам да изложа в хронология обективните факти, реалности и възможности, сочи градоначалникът.

1. През далечните вече 2006-а и 2007-ма години, община Смолян подписва два 15-годишни договора за сметосъбиране и сметоизвозване, зимно почистване, поддръжка на зелени площи и други. Заварих тези договори като кмет в края на 2011 г. Те са обвързани с минималната работна заплата. До 2019 г. сме спазвали обществения интерес по договорите, дейностите са извършвани, упражнявали сме контрол, налагани са санкции. Не сме допуснали криза с боклука, нямали сме нерешими проблеми. Нещо повече – всяка година успявахме да предоговорим ценообразуването на по-ниска стойност от предвидената. Знае се, че ежегодно сумите нарастваха заедно с минималната работна заплата и биха били непосилни за покриване от общината, респективно от нашите съграждани.

2. През 2019-та договорите, с краен срок октомври 2021 г., бяха предсрочно прекратени по инициатива на изпълнителя, с оглед променената фактическа, техническа и икономическа действителност. Община Смолян наложи санкция на фирмата, посредством задържане на гаранциите за изпълнение по договорите.

3. Беше сключен нов, временен договор, чийто срок е максимум 1 г., съобразно закона и предвид, че това е специфична дейност, която трябва да се върши ежедневно.

4. Преди изборите през октомври 2019 година поех ангажимент да търсим възможност за оптимална организация на дейностите по действащите тогава договори, след тяхното изтичане през октомври 2021 година. В края на 2019-та се озовахме в нова ситуация – прекратени договори, временен договор за 2020 г. и последвалата пандемия и извънредна обстановка. Въпреки това, от месец януари общината сама организира косене на зелени площи, кастрене и подрязване на дървета, производство и засаждане на цветя. Известно е, че от няколко години сами произвеждаме кошчета, кашпи и пейки, изграждаме и ремонтираме детски площадки. С представители на правителството съм провел няколко разговора, в които сме обсъждали вариант за безвъзмездна финансова помощ, нужна на общината, за да организира сама дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване. Анализите ни сочат, че първоначалната инвестиция за едно такова начинание би била от порядъка на поне 3-4 млн. лв. /съдове за смет, техника втора употреба, минимална инвестиция в материална база/. Отделна тема е назначаването на персонал и цялостната организация. Срещахме разбиране от правителството и смятаме, че с държавна подкрепа можем да изградим такова звено. С оглед на кризата и пандемията, до този момент няма конкретно решение за безвъзмездно финансиране и като кмет аз съм длъжен да предприема действия за бъдещо организиране на тази изключително важна дейност. Още повече, че трябваше да вземаме тези решения не към октомври 2021 г., а предсрочно в кризисната 2020-та.

5.Беше обявена конкурентна, открита процедура за организирането сметосъбиране и сметоизвозване, като заложихме около 400 съда повече от наличните в момента, изисквания за GPS-проследяване на техниката, задължение за разделно събиране и др. при максимални цени, близки до действащите за 2020 година. Правя уточнение, че те са с около 50% по-ниски от предвидените в прекратените договори от 2006-а и 2008-ма години. Ако се стигне до договор, цените в него ще са твърди, без възможност за увеличение за целия му 5-годишен срок. Заложени са и механизми за контрол и санкции в полза на общината.

6. Поемам ангажимент за разумно формиране на такса смет през следващите години, така че евентуален договор по тази процедура да не бъде в тежест на нашите съграждани. Като възложител съм поставил условия, които дават възможност за висока конкуренция и очаквам в процедура да се включат различни фирми, които да оферират по-ниски от заложените пределни цени. Методиката за избор е „Най-ниска цена“ и плащането ще става на база реално събрано количество отпадък.

7. В заключение Ви информирам, че общината е стартирала паралелна процедура по поемане на безлихвен заем от ПУДООС, като съгласно изискванията той може да е с максимална стойност 2 млн. лв. По този начин продължаваме да работим и в посока възможност за организиране на дейностите в общинско звено.

Важно е да се отбележи, че за жилищни обекти, за физически лица /компонент, който касае мнозинството от нашите съграждани/ действащият промил в община Смолян е 3,9. В съседни и сходни по мащаб общини на Смолян този промил варира от 3 до 9, което показва, че Смолян е в долната граница по размер на такса смет.

Провеждането на обществена поръчка отнема поне 6 месеца. Като кмет съм длъжен да предприема всички действия, за да може общината да има действащо сметосъбиране и сметоизвозване в началото на 2021-ва година.

 

error: Защитено Съдържание!