ПолитикаРегиона

Мирослав Янчев: Постигнах важна цел – не само общината да ползва еврофондове, а и частният бизнес

Г-н Янчев, започна санирането на многофамилни жилищни сгради, за колко обекта става въпрос и кога трябва да приключи строителството?

Вчера стартирахме санирането на три блока и на три договора от четирите, подписани с ОП „Региони в растеж“. Сградите, които ще санираме тази година с европейско финансиране, са 32 От тях 8 са жилищни блокове и 24 къщи. Поетапно ще саринаме всички останали сгради. Тече в момента обществена поръчка за избор на изпълнител на голямата част. Надявам се до септември да сме ги започнали всички. С тези средства, които са одобрени вече, стават около 12,5 млн. лв. само за енергийна ефективност за 4 години. Това са държавни, общински и частни многофамилни жилищни сгради. Тук не включвам училища, детски градини, детска ясла. Както се казва, последователно и устойчиво продължаваме да изпълняваме програмата за енергийна ефективност, която е актуализирана и подчиняваме всички наши действия на нея. Ефектът е голям не само за по-чистия атмосферен въздух, не само за по-добър облик града ни, защото всички сгради са с три цвята – бял, кафяв и светло кафяв. Отделно се създава по-уютна среда за живот и работа. Отделно и икономия на консумативи и поддръжката им.

Какво става с икономията, която се постига при възлагането на обществени поръчки, в бюджета ли остават парите или се връщат в програмата?

Сумата, която се спестява при договарянето, се връща в програмата. Управляващият орган формира един ресурс, който отново обявява, докато се изчерпи. Златоград и Ботевград бяхме двете общини, ощетени от това, че нямахме право да кандидатстваме по първоначалната методика, защото имаме повече от 3 проекта. Извоювахме си да имаме възможност да кандидатстваме с нови проектни предложения, съответно да се оценят нови наши проекти. В момента, в който сме отчели част от изпълнените, ще имаме право да сключваме нови договори. Общината не може да има повече от два проекта в действие, те трябва да са отчетени, за да получим одобрение за следващ.

А за колко още сгради имате готовност да кандидатствате?

За един блок и 6-7 къщи. Имаме доклади за енергийна ефективност за тях. Доколкото разбирам, ресурсът е около 8 млн. лв.

Със сегашните сгради, които санирате, колко общо стават в Златоград?

52 в рамките на четири години. Седем блока сме санирали по Националната програма за енергийна ефективност, отделно 13 сгради, от които 4 държавни (Районно управление на полицията, Гранично полицейско управление, Пожарна, съд и прокуратура) плюс 9 многофамилни жилища. За малък град бих казал, че промяната е съществена.

Мина общественото обсъждане на отчета на миналогодишния бюджет, какво показват данните за финансовото състояние на общината?

Имаме финансово стабилна община, въпреки задълженията, които все още имаме и сме изплащали толкова много минали години. Приоритетът ни винаги е бил финансово стабилно управление, разумно разходване на публичния ресурс. На фона на тези задължения, които имахме през годините, беше предизвикателство за мен и екипа ми да участваме в оперативни програми. Знаете, че по има ангажименти за дофинансиране. В същото време бяхме години със запор на сметката. Мога да твърдя, че към този момент има една предвидимост, спокойствие при управлението на общината. Тук естествено подчертавам ролята на Общинския съвет, с който работим в много добро партньорство. И много сериозен контрол! Продължава отчитането на всички разходи по материали и външни услуги пред ОбС. Аз всеки месец се отчитам, както и болницата, и детските градини. Знае се на коя фирма колко лева плащаме и за какво харчим пари. Всеки може да провери това реален разход ли е, или не.

Доколкото виждам справките, отчитате разходите до стотинка?

Отчитаме абсолютно всеки разход през месеца и го правим с чиста съвест. Когато е прозрачно и открито управлението, по-лесно се работи, по-лесно се взимат решения. Затова казвам, че ролята на ОбС е много важна, за да имаме финансово стабилна община.

Каква община като инфраструктура сварихте преди близо 12 г. и каква е тя в момента?

Когато става въпрос за община, хората не ги интересува дали тя е задлъжняла, или не. Те искат асфалтирана улица, оформени тротоари, саниран блок. Още преди 12 години ние направихме концепция за това как искаме да изглежда града ни, къде да се обособят паркинги, места за отдих и спорт, приоритетите за всяко населено място. Допитахме се до хората и ги разбрахме, след което направихме програма за управление. Актуализирахме Общинския план за развитие. И когато подчиняваме действията си на тези стратегически документи плюс Общия устройствен план и Интегрирания план за общината, повярвайте, не можем да избягаме от приоритетите на хората. Това, което правим, не е само мой приоритет или на ОбС, а на обществеността. Всички тези документи са създадени с допитвания, с много обсъждания, с ходене по квартали и населени места. И в резултат градът и селата имат по-добър облик отпреди. Като че ли не е било политика само на общините, а и на държавата ни преди 2007-ма година – работило се е на парче, без ясна визия. Искам да кажа и нещо много важно. Независимо кой ще поеме управлението на нашата община, ако подчини действията си на тези стратегически документи, ще получи добър резултат. Накратко, ние сме направили една добра основа за работа в бъдеще. Не е оставена общината пред въпроса: „Ами сега накъде?“, независимо кой поеме управлението й.

Кои обекти ще успеете да завършите до края на мандата все пак?

Работим по много важен пътен участък Аламовци – Златоград, който включва голяма улица в общинския център – втора главна. С реализацията й ще отпушим много критични кръстовища в града. Рехабилитираме пътя Печинско – Страшимир – Боево и се надявам до края на годината да приключим. До края на годината очакваме и тези 32 сгради да бъдат санирани. Имаме 17 улици, за които в момента тече процедура, по три от тях имаме изпълнители. Смятам, че около 13 улици ще започнат да се ремонтират през август. За другите 4 улици имаме осигурено финансиране, но там ще се забави изборът на изпълнител. Площадът на село Долен до края на септември ще бъде завършен. Довършваме водопроводната мрежа на Старцево, подготвяме няколко улици за ремонт там.

Това предизборни ремонти ли са?

Не, те на плод на емоция или с цел да вземем гласовете на хората. Това са планирани много дълго време обекти и за тях е свършена много административна работа, която е невидима. Става въпрос за проектиране, кандидатстване, одобряване, провеждане на обществени поръчки. Голяма част от обектите тази година са с европейско финансиране. Но усещам в разговорите, защото доста често обикалям по квартали, как се интерпретира понякога: „Добре, че идват избори, за да се случат нещата“. Това на мен лично ми е обидно, защото никога не съм си подчинявал действията на краткосрочни цели, за едни избори, а на устойчиви идеи и проекти, които изискват много години подготовка. По стечение на обстоятелствата сега се случват някои обекти.

Това значи ли, че миналата и по-миналата година не сте работили по инфраструктурата?

Категорично не. Имало ли е възможност за кандидатстване, ние не пропускаме. Когато правихме първата копка пред хората казах, че община Златоград се е възползвала от фонд „Козлодуй“, от Националната програма за енергийна ефективност, Програма за хуманитарна помощ от Посолството на САЩ, от Програмата за управление на проекти с местно развитие към Посолството на Япония, Национален доверителен екофонд, общински и държавен бюджет, ОПРР. Виждате колко много програми са използвани, за да се постигнат тези резултати. Даже имам уникален пример на съчетание на програми. Става въпрос за детска градина „Снежанка“. За нея имаме няколко източника на финансиране – държавен бюджет, общински бюджет, Японско посолство, Американско посолство, Национален доверителен екофонд. И те не се припокриват, всеки източник финансира конкретна дейност – покрив, изолация, дограма, отоплителна система, вътрешен ремонт. И за други обекти мога да посоча примери за подобно съчетание. Пропуснах да кажа за моята гордост – Местна инициативна група (МИГ)“Златоград – Кирково“. Това ми е била съществена цел – не само общината да е потребител на еврофондове, а да създам възможност на частния бизнес, на малките предприемачи с идеи да ги реализират, да разширят производството. Има мярка за почти 2 млн. лв. по програма „Конкурентоспособност“. Нашата стратегия е многофондова. Може да се финансират проекти не само по „Конкурентоспособност“, а също по ОП „Развите на човешките ресурси“ и Програмата за развитие на селските програми. Трите програми са съчетани в един микс за местната инициативна група. За мен удовлетворението е, че малкият бизнес може да се възползва от еврофондовете.

А МИГ „Златоград – Кирково“ с какъв ресурс разполага?

С 6,4 млн. лв. – ресурс, който ще дойде и в общините, и в бизнеса пряко. В Златоград ще разширим градския парк с още около 5 декара.

От множеството ежегодни културни събития кое се радва на най-голям интерес?

В Златоград се организират доста събития, но като че ли Дельовите празници се открояват с най-голям интерес. Над 15 години посрещаме гости като се връщаме 100 години назад с инициативата „Един пазарен ден отпреди 100 години“. Празникът на чевермето също дава добавена стойност за туризма и рекламата на Златоград. Имаме много други поводи, които вие следите. Планираме и един интересен спортен празник, който за първи път ще се случи в Златоград. На 28 септември ще се състои ултрамаратон в три маршрута – 23, 53 и 85 километра. Златоград ще бъде домакин на К3Ultra за професионалисти и аматьори, желаещи да се докоснат до нашата природа. Казвам „празник“, защото не само ще има бягане и награждаване, а и съпътстващи събития като „Пататник-парти“ и много други изненади за зрители и спортисти. Смятам, че това мероприятие има голям потенциал за в бъдеще и ще стане не само традиционно, а и международно, убеден съм. Ние сме партньор на една неправителствена организация, която го организира. Замисълът на събитието е много хубав и ще го развием.

error: Защитено Съдържание!