Областният: От вчера е възложено зимното поддържане в областта

От вчера е възложено зимното поддържане по републиканските пътища на област Смолян и от утре стартира изпълнението със същата фирма, която имаше договор и досега. Започнали са вече зареждане на сол, пясък и др., съобщи областният управител Стефан Сабрутев на брифинг днес.

Държавните пътища се поддържат от консорциум между фирмите „Грома Холд“ (бивша „Агромах“) и „Роуг 1“ по петгодишен договор, подписан през ноември 2019-та. Договорът е на стойност 21 720 000 лв.

„Грома холд“ е фирмата, чийто управител Виктор Велев беше арестуван преди дни във връзка с открити нередности при строителството на АМ „Хемус“. Велев е и мажоритарен акционер във „Водно строителство – Благоевград“.

Припомняме, че за републиканските пътища в цялата страна по средата на месец октомври Агенция „Пътна инфраструктура“ обяви нови обществени поръчки за зимно поддържане, въпреки наличието на действащи договори. Почти всички обаче бяха бойкотирани – до крайния срок нямаше нито една подадена оферта, с редки изключения. В края на октомври бяха прекратени тези, към които не е проявен интерес. В това число е и Смолян, като поддръжката бе с прогнозна стойност 3 305 000 лв.

Фирмата е имала неразплатени три месеца от миналия сезон – февруари, март и април, на стойност между 1,8 и 2 млн. лева. Фактурите са пуснати миналата седмица и най-вероятно тази седмица ще си получат парите. А там, където имат неразплатени на подипълнителите, надявам се и те да си получат средствата. Голяма част от мрежата се чисти от подизпълнители. Аз по райони не знам как са разпределени, защото до мен договорът не е достигнал“, посочи Сабрутев.

Той каза, че по въпроса с пътищата има комуникация с Агенция „Пътна инфраструктура“, но разговарял с управителя на „Грома холд“ Виктор Велев.

Там трябваше да се направи споразумение с АПИ и заради това имаше интрига и забавяне. Явно са се споразумели. В понеделник съм разговарял с министър Комитова (министър на регионалното развитие и благоустройството – б.а.), защото и аз се притеснявам. Във вторник трябваше да се реши проблема и той е решен. Вчера г-жа Миланова (директор на Областното пътно управление – б.а.) ме уведоми, че при тях е пристигнало споразумението и всичко е наред“, допълни Стефан Сабрутев.

По думите му от 75 млн. по линия на текущ ремонт и поддържане, които са възложени в област Смолян, извършените строително-монтажни работи досега са на стойност близо 5 млн. лева.

Предвид това, че договорът беше до октомври, удължен е до ноември и точно с това споразумение предполагам, че е удължен до следващата година, за да могат да завършат ремонтите. Фирмата изпълнител монтира временна асфалтова база някъде до Ерма река. По този повод всъщност сме се чували, защото имаше жалба за нея“, уточни той.

Според него при заплащане на старото задължение ще бъде асфалтиран износващия пласт на входната артерия на Девин, а останалите започнати обекти ще бъдат зазимени така, че да са проходими.

Говоря за Соколовци – Баните. Там основните дейности, които са извършени, са обрушване на скатове и на пътните ивици. В Елховец ще завършат две кръстовища от Рудозем към Елховец и ще въведат във възможност за експлоатация Рудозем-Елховец-Пловдивци. Предполагам, че догодина тези обекти ще продължат да се изпълняват и може би до средата на годината трябва да завършат обектите. Там проблемът не е бил финансов. На фирмата договорът й е бил такъв, че първо изпълняват, а след това си търсят парите“, уточни Сабрутев.   

За свлачището по второкласния път Смолян – Мадан каза, че има отпуснати между 2 и 3 млн. лева аванс, преведени много отдавна.

С тези пари е трябвало да се закупят материали по схемата като с АМ „Хемус“. Възложено е на „Автомагистрали“ ЕАД. Те са превъзложили на фирма доставчик на материали и на фирма, която да изготви проект. Направен е един проект, който е внесен и одобрен от АПИ още от началото на тази година. След като се срути свлачището по пътя към Рилския манастир, всички проекти се ревизират и ги карат да правят друг тип проект за друг тип укрепване. Доколкото разбирам е полутунел, което е съвсем друго съоръжение. Дали този проект е приет обаче, не знам. По думите на един от бившите зам.-министри на регионалното развитие полутунелите са безбожно скъпи проекти и не биха ги одобрили. Няма нищо свършено към този момент“, уточни областният управител.