Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

20 учени до 5 дни решават за свлачището между Смолян и Мадан

20 учени разполагат с 5 дни да решат какво ще се прави със свлачището по второкласния път между Смолян и Мадан.

Преди обед в община Смолян заседаваха представители на Агенция „Пътна инфраструктура“,  на Минно-геоложкия университет, на „Геозащита“ – Перник и други институции.  

Доц. д-р Стефчо Стойнев –  шеф на катедра „Хидрология и инженерна геология“ в Минно-геоложкия университет, е ръководител на експертната комисия, назначена от председателя на УС на АПИ инж. Дончо Атанасов.

Той обясни, че задачата, с която са изпратени експертите в Смолян, е да изготвят мерки, които да доведат до успокояване на процесите и стабилизиране на терена. От тях се очаква да предложат опции за постепенно отваряне на пътя и възстановяване на движението.

„Разбира се, ако в този етап това е възможно с необходимите обезопасителни мероприятия, които да гарантират сигурността както на хората, така и на преминаващите превозни средства през този участък“, уточни доц. Стойнев.

Тяхна задача е също да набележат мерки и да разработят програма, по която АПИ по-нататък да възложи детайлни проучвателни работи, които да гарантират цялостното стабилизиране на този участък.

„Визира се както участъкът, в който имаме непосредствено обрушване на скални маси, така и зони, в които има потенциална опасност от развитие на такива процеси“, уточни доц. Стойнев. 

Съгласно заповедта до 19 март (понеделник) експертната комисия трябва да даде заключение и да отговори на всички поставени от АПИ въпроси.

„В експертната група са включени голяма част от специалистите, които се занимават с укрепване на свлачищни терени, с богат опит в тази област. Тук има представители на „Геозащита“ – Перник (държавната организация, която се занимава с контрола и изучаването на процесите в западната и югозападната част от страната). Има представители на местните геоложки фирми, които също имат изключително голям опит в областта на проучванията на терените и слабите им места, представители на държавните и общински организации, чиито съоръжения в една или друга степен са в опасност, защото знаете, че освен пътното платно, там има засегнати електропроводи. В опасност е водопроводът, който минава. Така, че нашата оценка ще бъде комплексна и ще трябва да даде възможност ограничавайки процесите, да защитим доколкото е възможно тези съоръжения“, обобщи доц. Стойнев.

В момента експертите са на оглед на обекта. Следобед всички ще се съберат отново да направят своите обобщения.

Свлачището по пътя между Смолян и Мадан е активно, то е на територия около 20 декара. По него не се работи в момента, защото може да пострадат работещи по него, има постоянен риск от падане на скални блокове.

Алтернативният маршрут за тежкотоварните камиони е през Рудозем – Смилян, а за леките автомобили и по пътя Смолян – Фатово – Рудозем.

В момента изграждат нов обход само за леки коли през Орешец и Влахово.

Facebook Comments