Депутат от ДПС пита министър Нанков за свлачището между Смолян и Мадан, КРОС питат кмета на Смолян

Въпроси за свлачището между Смолян и Мадан е отправил депутатът от ДПС Хайри Садъков към министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. В същото време местната коалиция КРОС в Смолян чака отговори за него от кмета на общината Николай Мелемов.

Депутатът Хайри Садъков

Уточняваме, че активираното огромно срутище е на второкласен държавен път и негов собственик е държавата в лицето на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, респ. Агенция „Пътна инфраструктура“. Обходният път през Влахово, чието предназначение е да играе ролята на бай-пас, докато се разчисти участъкът от главния път, е направен с държавни пари. Предстои обаче той да бъде актуван като общински и за него след това ще отговаря община Смолян.

„На 07.03.2018 г. по републикански път ІІ – 86 – Соколовци – Смолян- Средногорци на територията на община Смолян, село Тикале, поради преовлажняване на почвите в предходните дни се свлече огромна скална маса, която затвори пътя. Срутището беше определено като най-масивното от блоков тип в България на републикански път, с големина от 25дка, пукнатини с наклон 60-70° и дълбочина от 5-6 метра, с перспектива да се развие и нагоре по ската“, е написал Садъков.

Според заявеното от инж. Дончо Атанасов – председател на управителния съвет на АПИ „философията на укрепването на срутището ще е за целия район. То касае далекопроводи ниско и високо напрежение, ВиК и оптика. Тежестта, свързана с проходимостта на републиканския път е върху нас. Това е свързано с наредби и закони, засегнати са всички институции. Всичко, което държавата трябва да направи в лицето на АПИ и МРРБ под пълния контрол на министър председателя , се прави, за да се свали социалното напрежение, което беше доста високо при затварянето на пътя.“

По мнение на някои експерти укрепването на срутището ще отнеме 7-8 месеца, докато други определиха сравнително по-кратки срокове. Необходими са ясно и единно експертно становище, бързи решения със срок на изпълнение, конкретна държавна институция, която да поеме отговорността и реализира укрепването на срутището, възстановяването на пътната връзка и гарантиране на стабилността на електропроводите, ВиК-инфраструктурата и другите комуникационни съоръжения.

„За всички хора от област Смолян крайният срок за възстановяване на движението по основната пътна артерия е наложително да е до началото на есенния сезон,, сочи народният представител.

Той обяснява, че затвореният път е основна връзка за общините Златоград, Мадан, Рудозем и голяма част от населените места на община Смолян с областния административен център и страната. По тази пътна артерия преминават пациенти на медицински услуги от спешен и планов характер, които не се предлагат в общинските болници, пътуващи с цел доставка на суровини и продукти от първа необходимост, промишлена продукция от предприятия в региона, ежедневно и седмично пътуващи ученици и студенти, туристи и много други. Алтернативният път за товарния и обществен транспорт е значително по-дълъг, което увеличава времето за придвижване и разходите на преминаващите.

При бедственото положение от месец март кметовете на изолираните населени места тогава изпратиха писмо до премиера, омбудсмана и всички компетентни държавни интитуции с настояване да се предприемат спешни мерки за възстановяване на основната пътна артерия. Първоначалният стрес на населението в региона от случилото се беше временно овладян, следствие на бързите решения на институциите и предприетите действия за осигуряване на алтернативен път.

Временната пътна връзка осигурява движение само за част от ползвателите (леки автомобили, товарен и пътнически транспорт с ограничение до определен тонаж и брой пътници) в предвид параметрите на пътя и то само при определени метеорологични условия, характерни за летния сезон.

„С наближаването на зимата активните валежи и наводненията от последните дни от месец юни на територията на област Смолян, липсата на актуална конкретна информация и реални строително-възстановителни действия по срутището и основната пътна артерия, възвърнаха социалното напрежение сред населението от региона, което според заявеното при срещите ми с хора от целия район и представители на юридически лица, би довело и до скорошни протести“, пише още Садъков.

Питането му към министър Нанков е дали ще поеме отговорността за възстановяването на пътя и укрепването на срутището и дали ще успее да ликвидира последиците и възстановите движението по път II – 86 -Соколовци-Смолян-Средногорци до края на месец септември 2018 г.

Въпросите на КРОС са повече. Местните съветници очакват от кмета да им отговори кога ще започне разчистването на свлачището до с. Тикале и ще се отвори основният път Смолян – Мадан. Те искат също градоначалникът да ги осведоми каква е проектната готовност на АПИ за изчистване и укрепване на свлачището, избран ли е изпълнител и какъв е крайният срок за възстановяване на движението по главния път.

Питането на КРОС е внесено от коалицията още на 7 юни.

Въпросите на народния представител са входирани в Народното събрание на 4 юли, а планираната дата за отговор е на 13-ти.

Facebook Comments