Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

От юни ще укрепват свлачището между Смолян и Мадан

През юни месец ще бъде определена фирмата, която да укрепи мега свлачището по основния път между Смолян и Мадан, който е второкласен. Това стана ясно от отговора на министър Николай Нанков към депутата от левицата Дора Янкова.

Тя изрази притеснението си, че през новоизградения обходен път преминават товарни коли и автобуси с хора, тъй като там имало наклони от 17 до 24 градуса. Всъщност предупрежденията по пътя са за 17 градуса.

Министър Нанков се ангажира да провери твърденията на депутатката и ако се наложи, да изиска от КАТ да въведат по-строги ограничения.

Той уточни, че временният път през Влахово е с дължина 1450 м и удължава пътя на шофьорите с до около 800 метра. „Ще  направя проверка по това, което казвате – дали е удачно тежкотоварни камиони да минават през там“, посочи министърът

Той уточни, че предстои подписване на договор за проектиране.

„Проектантът е избран и до края на месец май следва да се представи техническият проект в АПИ, който да се съгласува от АПИ и МРРБ, а след това да се стартира избор на изпълнител на СМР и надзор, най-вероятно по линия на аварийните ремонти. Индикативният срок за стартиране на тези процедури е месец юни“, каза Нанков.

Според Янкова, която направила засичане, точно един километър е разстоянието от разклона по новата отсечка до село Влахово.
„И в село Влахово е благодатно променена средата – поне те са спечелили от модернизирана инфраструктура. Но 17 до 24 градуса наклон това е опасно. Пролича си, че си позволяват да минават и товарни коли. Ако трябва, оставете там да минават само леки коли“, посъветва тя.

Относно избора на изпълнител тя поиска от Нанков да „напрегнат администрацията“, за да се разчисти по-бързо свлачището от основния път.

„Действително е комплициран случаят. Фирмата, която ще изберете, не е ли фирма, която има работа в цялата страна и поради тази причина бави!? Това трябва да го разсеете като проблем.  Другите специалисти и експерти смятат, че би могло по-бързо да стане“, каза Янкова.

Тя предложи да се ремонтира и друг участък – от Смолян през Фатово към Рудозем и от Смолян до Смилян, тъй като се ползват за алтернативни маршрути в посока към Рудозем и Мадан.

По думите на Нанков основният тежкотоварен трафик идва от Рудозем, но с КАТ ще направят по-добра организация, за да не минават тежкотоварни автомобили през новия обходен път.

Той допълни, че е получил в министерството благодарствени писма от 11 кмета на населени места, засегнати от срутването на огромните по мащаб скални маси, за бързата и адекватна намеса на държавата.
„Благодарят ни както за предотвратяване на по-големи щети от срутището, така и за недопускане на неговото разрастване, а и заради бързото отваряне изграждане на пътя по обходния маршрут. Съмненията, които имате, веднага ги разсейвам, тъй като договорът с проектанта ще бъде подписан следващата седмица и до края на май, след не повече от 20 дена ще бъде представен техническият проект, за да може юни да стартираме с избора на изпълнител, който да извърши цялостно укрепване на склона. Не искам да вършим палиативни действия. Проектните решения трябва да предвиждат цялостно укрепване както на активната срутищна зона, така и на участъка източно от нея до разклона за село Тикале. Не бихме си позволили да направим нещо палиативно, а да решим цялостно, устойчиво и дългосрочно проблема със свлачището“, подчерта министър Нанков.

Относно питането за обходен път на Чепеларе той обясни, че е разделен на четири подучастъка още през 2000 г. За третия участък през 2014 г. била направена актуализация, но актуализация е нужна и за останалите три,  която тази година ще бъде извършена.

Той каза, че са необходими средства за актуализация, за финализиране на процедурата по отчуждаване и разходи за самото строителство и надзор.

„Ако през октомври месец сме готови с актуализацията, ще имаме пълната яснота за необходимия ресурс, който АПИ трябва да заложи за реализацията му. Дотогава се надявам община Чепеларе да приключи отчуждителната процедура за 15-те засегнати имота. След приключване на тази процедура и актуализацията ние трябва да възложим още в рамките на тази година, според мен, тръжната процедура за СМР и надзор. Като времеви график може би трябва да стиковаме с община Чепеларе“, обясни министър Нанков.

„Сега жителите на Чепеларе и институциите трябва да знаят, че вие поехте ангажимент и препотвърждавате това, което през февруари месец в Смолян споделихте, че околовръстният път на Чепеларе ще бъде приблизително 17 млн. лв., на три фази, че ще се направи актуализацията. Споделили сте, че има проблем с превеждането на едни 450 000 лева, но се надявате да подкрепите общината и с този въпрос да се приключи“, каза Янкова.

Facebook Comments