В АПИ бързали за пътя Белица – Загражден, нима!?

Над две години се протака вече планираното строителство на третокласния път Белица – Загражден, който свързва Пловдивска и Смолянска област от източната страна. Срещу процедурата няма нито една жалба. Осем месеца са минали само от подписването на договор с изпълнителя.

И изведнъж Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) избухна с прессъобщение до медиите и новина, че целта им е работата на обекта да започне колкото се може по-скоро.

Нека погледнем „исторически“ на този обект.

Пътят е третокласен, държавен, на места черен. Той е от изключителна важност не само за община Баните, чието население много години призовава държавните институции да го направят по-скоро, а и за източната част от област Смолян.

Населението на Баните, Загражден, Давидково, Вълчан дол, Глогино, Рибен дол, Две тополи и др. неведнъж е организирало подписки и протести.

На 22 май 2017 г. кметът на Баните Милен Белчев уведомява областния управител, че жителите на Загражден са крайно отегчени от многобройните молби и настоявания за изграждане на отсечката. И че за 4-ти юни  планират стачни действия, изразяващи се в блокиране на пътя Асеновград – Смолян на разклона за гр. Лъки (Юговското ханче).

В тяхна подкрепа се обяви и областният управител на Смолян Недялко Славов с аргумента, че кризисните ситуации през последните години, предизвикани от зачестилите стихийни бедствия, показват, че единственият път, който свързва директно Пловдив и Смолян, е крайно недостатъчен.

Той е категоричен, че трябва да се търси алтернатива на пътя Асеновград – Смолян и че изграждането на участъка Белица-Загражден напълно отговаря на изискванията за такъв път.

В резултат на всичко това през лятото на 2017 г. на обекта дойде шефът на АПИ тогава инж. Дончо Атанасов и се срещна с жителите на село Загражден.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството тогава Николай Нанков пък свика спешна среща, да обсъдят какво ще се прави.

Решено бе обектът да се финансира със средства Агенцията, но не от бюджета й за 2017 г., защото не са заложени в него, а от следващия. Три месеца по-късно – през септември, бе обявена и обществената поръчка в търсене на изпълнител за почти 8-километровия участък.

На 13 февруари 2018 г. бяха отворени първите пликове на кандидатите: „ИСА 2000“ ЕООД; ДЗЗД „Ела инженеринг“ (с участници „Ела“ ЕООД и „Пътстрой“ ООД; „ПСТ груп“ ЕАД; „Галчев Инженеринг“ ЕООД; „Мегаинвест – холд“; ДЗЗД „АПП Белица“ (с участници „Агромах“ ЕООД и „Пътища Пловдив“ АД).

Вместо обаче да се продължи със следващите крачки до избор на изпълнител, който миналото лято да заработи, процедурата замръзна. За цяла година и един месец.

А участъкът е важен за единствената област, до която достъпът е само с автомобили. Той се явява алтернатива на второкласния път Пловдив – Смолян, по който често стават срутвания и бива затворен.

На медийно запитване за огромното забавяне миналата година от АПИ отговориха, че ще спазят поетите ангажименти за обекта и той ще бъде реализиран през 2019 г.!

„Предвижда се строително-монтажните работи  да стартират през първата половина на 2019 г.“, заявиха още от АПИ. 

Днес, 2-ри август 2019 г., обаче, година по-късно, Пътната агенция съобщава следното: „Подготвя се техническият проект за строителството на 7,5 км от път III-8611 Белица – Загражден. Амбицията на Агенция „Пътна инфраструктура“ е работата на обекта да започне колкото се може по-скоро“.

АПИ също подчертава, че третокласният път осигурява бърза връзка на жителите на Баните, Давидково и Загражден с област Пловдив и е алтернатива на път II-86 Пловдив – Асеновград.

Проектът е на стойност 4 124 136 лв. и е включен в годишната програма на АПИ за 2019 г.

Новото е, че се предвижда цялостната му реализация да приключи през 2020 г.

Припомняме, че началото на този обект е 2017 г. и няма обжалване на процедурите по възлагането му.

„Трасето на отсечката преминава през тежък планински терен, а пътят е строен преди повече от 50 години, с тесен и неотговарящ на класа на пътя габарит, слаба пътна конструкция и лошо отводняване.

Асфалтовата настилка е с малка ширина, в изключително лошо състояние, разрушена или липсваща. Предвид сложността на трасето, в хода на проучвателно-проектантските работи възникнаха редица въпроси, свързани с уточняване на обхвата на пътя и укрепване на пътната конструкция с оглед осигуряването на нормативно определения габарит, което наложи взимането на допълнителни решения от страна на проектанта и възложителя.

В момента се извършва преглед на проектната документация и проектът се съгласува със заинтересованите експлоатационни дружества и институции, чието съдействие, разрешение или становище е необходимо за реализирането на проекта. След като проектът бъде приет следва издаване на Разрешението за строеж и стартиране на същинските строителни работи на терен и подписване на протокол за откриване на строителната площадка. Периодът за приемане и одобрение на проекта и издаване на разрешението за строеж не е включен в срока на договора, тъй като е необходимо технологично време за спазване на нормативно определените процедури по Закона за устройство на територията и приложимите нормативни разпоредби.

С изпълнението на обекта, който е от изключително значение за жителите на област Смолян, ще се подобрят технико-експлоатационните характеристики на третокласния път, ще се осигури безопасност на движение, ще се намалят амортизационните разходи на превозните средства и времето за пътуване“, се казва още в прессъобщението на АПИ.

Facebook Comments