Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

До края на годината няма да отворят пътя Смолян-Мадан

До края на годината ще остане затворен главният път между Смолян и Мадан заради все още активното свлачище. До неделя – 10 дни от днес, ще сме готови с пробива на новото трасе Орешец – Влахово, заяви министърът на регионалното развитие Николай Нанков. Тази сутрин той дойде да види мащаба на срутването и на какъв етап е изграждането на обходен път.

Около 7 месеца ще отнеме само укрепването на свлачището, което е все още активно в момента и е е най-голямото по главен път в цяла България.

„За първи път от десетки години имаме подобно свлачище на републикански път, и то на второкласен – толкова голямо, толкова сериозно, толкова внезапно възникнало“, коментира Нанков.

По думите му инцидентът е бил непредвидим. „Инженерите геолози са категорични в това. Напълно внезапен, инцидентен процес е на база на климатични условия, преовлажняване на почвата, обилни валежи и снеготопене. Тук не коментираме човешка грешка. Не коментираме и възможност за превенция, защото превенция може да се прави където има индикация. Появиха се подобни тези или спекулации, но това събитие е инцидентно, не е било предвидимо“, каза той.

Необходимите за укрепване на свлачищно-срутищния процес средства ще бъдат уточнени в понеделник, но се очаква сумата да е не по-малка от 7-8 млн. лв.

„До края на годината ще сме готови. Говорим за тежък терен, тежки климатични условия. Мисля, че септември-октомври ще сме готови с укрепителните мероприятия. До неделя ще сме готови с пробива на новото трасе Орешец – Влахово. Това не е равен терен, а една „козя пътека“. Около 1,4 км ще е новото трасе. След това ще се полага трошено-каменна настилка и асфалт. Така, че до 10 дни от днешна дата ще имаме обходен маршрут за 11-те села и за леките автомобили на Мадан, Рудозем, Златоград, Смолян“, заяви Нанков.

Изграждането на обходния път ще струва около 500 000 лева за две ленти до асфалт.

Средствата за укрепване ще се търсят от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет. „Държавен орган ще кандидатства пред държавна комисия и аз не виждам причина да не бъдем одобрени“, посочи министърът.

Той също призова жителите на околните 11 села да бъдат търпеливи и да се въздържат от преминаване през скалите.

Попитан защо ги призовава да не преминават през там, след като той самият е застанал под скалите, Нанков отговори: „Доц. Стойнев да извади картата на свлачището. Ще видите, че проблемният участък свършва на ската, под който сме в момента“.

Преди десетина дни свлачището затвори второкласния път, свързващ Смолян с Мадан, Рудозем и Златоград. Според експертите то заема територия от 20-25 км и все още е активно.

Падналата огромна скална маса на пътя не може да се разчиства, защото ако се премахне, ще се отчупят и скалите нагоре по ската, които тя подпира. Горе има пукнатини, широки по 50-60 см и дълбоки 4-5 метра.

„Ние сме на мнение, че не трябва да разчистваме, защото вътре в свлачищното тяло има процеси на движение все още. Тези процеси бавно затихват, но ако ние тръгнем с агресивни действия по разчистването, рискуваме този пакет, който се е откъснал на около 20 метра над свлачищния отсек, да тръгне и тогава нещата могат да бъдат по-фатални за самия път“, коментира доц. Стефчо Стойнев – шеф на катедра „Хидрология и инженерна геология“ в МГУ. Той е ръководител на междуведомствената работна група, която трябва в понеделник пред АПИ да докладва своето становище и да предложи мерки за справяне с проблема.

Facebook Comments