Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Общини в Смолянско без изпълнител за снегопочистването, ЕСО дава вертолети и дрон

Шест от десетте общини в Смолянска област не са довършили процедурите по избор на изпълнители за зимно поддържане и снегопочистване. Това стана ясно от изявленията на техни представители относно готовността им да посрещнат предизвикателствата на новата зима и началото на сезона – 1 ноември. Дискусия по темата бе организирана в областната администрация на Смолян.

Държавните пътища се поддържат от консорциум „Смолян – Юг“ с 4-годишен договор, а тази зима им е последната.

„Доставени са инертните материали над минималното необходимо количество – пясък, сол и химически материали“, заяви представителят им Недялко Кисьов. Част от машините им още са в ремонт, но смятат, че до края на седмицата ремонтите ще приключат не само на собствената, а и на наетата техника. 

От консорциума имали проблем с подизпълнителите, които поддържат републиканската пътна мрежа в Рудозем и Златоград, които са подали подадени заявления, че искат  да приключат договорите си. След разговори с тях и поети ангажименти за разплащане на старите задължения и регулярно плащане занапред, подизпълнителите им за двата града си остават.

Консорциумът се оттегля от участие в обществената поръчка за уличната мрежа в Девин. „Няма да играем по нито една от трите позиции. Имаме ново ръководство на фирмата и то е решило да не участваме в нито една от позициите. Притесненията ни са, че имаме забавени плащания от възложителя. Въпреки това имаме готовност – с помощта на кредит подсигурихме материалите, за  да изпълняваме договора“, посочи Кисьов.

Кметът на Неделино Боян Кехайов съобщи, че там имат проблеми, тъй като договорите за снегопочистване на територията на общината са изтекли. Провели са нова процедура. По три от позициите, респ. маршрутите, има кандидати, но две от позициите им са обжалвани в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).  До края на седмицата чакат КЗК да се произнесе по искането им за предварително изпълнение. 

„В противен случай със собствен ресурс ще търсим покриване на маршрутите и по този вариант мислим вече за наемане на техника, за да осигурим нормална проходимост“, каза кметът.

Финансирането им е осигурено за зимния сезон, имат доставени пясък и сол.

Кметът на Баните Милен Белчев също докладва, че са им доставени сол и пясък. В общината има два ротора и два грейдера, които могат да се ползват при необходимост. За един от трите им маршрута – пътя за Давидково, нямат кандидат.

В Борино  към настоящия момент няма сключени договори за зимно поддържане. Проведена е процедура по ЗОП с три обособени позиции. Само за една от тях има кандидати, за другите два маршрута не се появяват желаещи да ги поддържат през зимата.  Местната управа смята да покани фирми, които са извършвали дейността през миналата година, при същите условия както в обществената поръчка. Ако и те не се съгласят, общината ще сключи договор за наем на техника. Те имат осигурен финансов ресурс, имат и заредени депа за пясък.

В Рудозем са избрали изпълнители за 9-те маршрута, които възлагат. Чакат обаче да им минат сроковете за обжалване и да сключат договори с избраните фирми, които да поддържат пътищата през зимния сезон. Представител на общината заяви, че са притеснени, защото фирмата, която чисти снега по републиканската пътна мрежа, се отказва от договора.

Междувременно от консорциум „Смолян – Юг“ съобщиха, че са провели разговор със своя подизпълнител. И той ще продължи да чисти републиканския път в Рудозем с ангажимента да му се изплатят старите задължения и да се плаща регулярно за новите ангажименти.

Рудозем има задължения към фирмите, които чистят от сняг вътрешните улици, тъй като субсидията от държавата не покрива това перо.

В Чепеларе по двата основни маршрута са избрали изпълнител. Останал е само единият. Имат кандидати, но още не са отворили ценовите оферти за третия. Според зам.-кмета Пантелей Мемцов трансферът от републиканския бюджет е крайно недостатъчен за община Чепеларе, защото тя поддържа и улиците в курорта Пампорово, а там изискванията са по-високи.

В Девин процедурата за възлагане на зимното поддържане и снегопочистване за предстоящия зимен сезон също не е финализирана.

Проблеми не се очертават на този етап в общините Смолян, Златоград, Мадан и Доспат.

В Доспат са сключили договори за снегопочистване в града и всички населени места. В Златоград също. В Мадан имат дългосрочен договор с „Титан Клинър“ от 2009 г. Дружеството осъществява дейността самостоятелно и в пълен обем.

В Смолян 15 фирми чистят снега по 20 маршрута. Договорите са за три сезона, а предстоящата зима е трета. Субсидията от републиканския бюджет за зимно поддържане и снегопочистване е усвоена. Остават още 200 000 лева разлика, които предстои да получат.

За закриване на пожарната в Пампорово  шефът на Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ комисар Симеон Цървуланов  заяви, че все още няма индикации.

„Пампорово е на територията на две общини. Границите минават по наша линия за гасене и аварийно-спасителни операции към Чепеларе и Смолян. В момента там имам един ЗИЛ. Другата техника е в Смолян. Техниката си е същата, само  че ще бъде разположена в Смолян. Ще сложим още един автомобил в Чепеларе. Разликата е, че курортът Пампорово ще бъде обслужван от Смолян и Чепеларе“, посочи Цървуланов.

Той предупреди снегопочистващите фирми да подсигурят резачки, за да не се налага пожарни коли да изминават десетки километри за разрязване и отстраняване на паднали дървета по пътя.

По данни от зам.-областния управител Адриан Петров е стартирала процедура по сформиране на доброволно противопожарно формирование към „Пампорово“ АД.

Областно пътно управление ще контролира снегопочистването по 538 км републиканска пътна мрежа в Смолянско, защото Златоград и Неделино имат ангажимент за снега по държавните пътища на своята територия с договор.

В това число попада участъкът от 20 км между Девин и Михалково, който все още е собственост на НЕК, и новият участък на главната пътна комуникация в Смолян.

„Изкърпихме пътищата, все още текат отводнителни дейности. Маркировки бяха направени само в РПС Девин. Очертани са пешеходни пътеки преди началото на учебната година. Бяхме дали задание още за маркиране на осеви линии, знаци, ограничителни системи, но не бяха утвърдени от АПИ. Можеха още много неща да бъдат направени, но поради липса на финансови средства не се получи“, коментира Инж. Атанас Тодоров – началник отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“ в ОПУ – Смолян.

Миналата седмица е била направена проверка за наличностите при консорциум „Смолян – юг“.

От 128 броя техника 60 са готови за експлоатация (47%). От необходимото количество пясък (30 800 тона) са доставени 11 290 тона (37%). От разчетените количества сол (5 160 тона)са доставени 2615 тона, ли 51%. Други химически вещества от 190 тона са доставени 19 тона, което представлява  10%. Въведено е денонощно дежурство от 20-ти октомври, а от 1-ви ноември се въвежда зимно поддържане.

„Притесненията ми са относно доставката на материали, особено в пунктовете на Чепеларе, Средногорци, Златоград и Соколовци. В Златоград даже е нула“, каза инж. Тодоров.

Представителят на консорциума обясни, че и след тази проверка доставките са продължили.

От КАТ, „Гранична полиция“, 101-ви алпийски батальон, РУГ, ЮЦДП,  и ЕСО декларираха, че са готови за зимата.

 От ЕСО (Електроенергиен системен оператор – б.а.) обявиха, че имат договори за ползване на два вида вертолети и дронове, които да облетяват териториите, за да установят по-бързо къде е аварията в електроенергийната система. След бедствието през 2015-та година те са подновили изцяло два електропровода и понастоящем те са с тройно увеличена мощност. Прочистили са общо 400 декара просеки.

От 101-ви батальон съобщиха, че вече имат надуваема моторна лодка, с която могат да окажат помощ при необходимост.

КЕЦ довършват няколко просеки, полагат и кабели в Пампорово. С всичко друго са готови.

От „ВиК“ призоваха фирмите да внимават, когато използват техника с твърди ножове, защото откъртват на места канализационните шахти и те се запушват. От водното дружество се надяват тази година да няма толкова ниски температури като предишната, когато в редица населени места замръзнаха водоизточниците.

От РУО съобщават, че училищата и детските градини имат горива. Но са обезпокоени, защото в немалка част учебни заведения няма медицинско осигуряване, като например в ПГ по електротехника – Девин, в професионалната гимназия и спортното училище в Чепеларе, в Арда, Момчиловци, Смилян, Мадан. От няколко училища молят при възможност да им се поставят съдове за пясък и сол пред сградите, за да ги ползват при заледявания. Молят и за почистване на висулки от сградите. Настояват също за стиковка при движението на училищните автобуси, когато някъде е спряно движението.

От Планинската спасителна служба докладваха, че имат две моторни шейни и малка линейка, но им е затруднен достъпът до базата, защото често там стават задръствания. По техни данни линейките много се бавят, когато трябва да отидат за спешен случай в Пампорово.

Началникът на областния отдел „Автомобилна администрация“ Атанас Ружинов каза, че имат проблем при спирането на ТИР-ове, защото няма къде да ги отбият, за да разчистят движението. Най-чест проблем при проверка на автомобилите за зимно поддържане и снегопочистване е, че превозните средства не отговарят на Закона за автомобилните превози – без застраховка и винетки. Много от шофьорите на тези автомобили също не отговарят на изискванията.

Facebook Comments
×