РегионаСмолян

Проучиха свлачището, след празниците ще го укрепват

Проучванията на свлачището по главния път между Смолян и Мадан са приключили. След празниците започват да го укрепват. Проектиране и укрепване ще вървят паралелно, за да се печели време, защото е ясно какво трябва да се прави. До 15 април ще е напълно готов и обходният път през Влахово. Това стана ясно днес на брифинг, в който взеха участие шефът на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Атанас Дончев, проф. Божидар Божинов, доц. Стефчо Стойнев, областният управител на Смолян Недялко Славов, кметът Николай Мелемов. 

„Ние смятаме, че нашите проучвания са практически завършени, което ни позволява да направим необходимата документация и да я представим за проектни решения. Мониторинговите наблюдения показват, че до момента извън зоната на срутището няма движение на скалните блокове. Това е изключително важен и положителен елемент, който показва, че в момента с този контрафорс, тези неразчистени скални блокове по пътното платно, са изиграли своята положителна роля. И ние не наблюдаваме нито разрастване, нито увеличаване на скоростта на деформациите“ – това заяви днес пред журналисти в Смолян доц. Стефчо Стойнев – ръководител на експертната комисия, която отговаря за свлачището по главния път между Смолян и Мадан.

От проф. инж. Божидар Божинов то е сравнено с болен от рак с метастази, затова всичко трябвало да се реже. Ученият е професор по геотехника в Минно-геоложкия университет от 1983 г. досега. За него шефът на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Дончо Атанасов каза, че е „Мерцедес“-ът в укрепването на свлачища“.  Проф. Божинов е привлечен към екипа на доц. Стефчо Стойнев. 

Професорът съобщи, че минават на етап проектиране и изпълнение.

Изпълнението на укрепителните дейности ще започне паралелно с проектирането. Причина за това по думите на проф. Божинов е, че вече е ясна концепцията за укрепването.
Ще се въздейства в участък от порядъка на 30-35 декара. Това е цялата зона, която е в нестабилно състояние, не само видимата част на свлачището.

Първата мярка е да се свалят множеството страшно надвиснали скали в зоната на свлачището, които така или иначе ще паднат. Те трябва да бъдат премахнати, за да не застрашат живота на работещите екипи.

Втората мярка е да се затворят огромните зейнали пукнатини. Те ще се запълват с цименто-пясъчен разтвор. 

„Знаем какво трябва да се прави, знаем технологията, имаме и необходимата геоложка информация. Пътят, по който трябва да минем, ни е известен. Само, че тук трябва да се пипа много предпазливо, за да не причиним по-голяма вреда“, посочи професорът.

Той допълни, че ще се работи при непълна проектна готовност, защото стандартното проектиране изисква много време за съгласуване, а експертите искат това време да се спести.

„Битката със свлачището е като война – когато тя започне, никой не чака мнението на ОВОС-а“, обобщи той.

Работата по укрепването на най-голямото в историята на републиканските пътища срутване ще започне веднага след Великденските празници – с обрушване на опасните блокове и запълване на пукнатините.

Укрепителните силови конструкции ще се правят след това.

„Всяко непосредствено или бързо въздействие върху срутищните процеси в момента – разчистване или провеждане на стабилизиращи дейности, носи изключително голяма опасност от активиране на срутищния процес и за хората, които ще работят в тази зона. Срутищните процеси са внезапни и ние не можем да ги контролираме“, посочи доц. Стойнев

Никой не можа да се ангажира със срок. Проф. Стойнев само отбеляза, че ще е по-малко от първоначално заявените 7-8 месеца. При всички положения обаче главният път няма да се отваря заради опасност за преминаващите хора и автомобили.

Експертите искат да се запази падналата на пътя скална маса, защото играе ролята на контрафорс – подпира тръгналите да се свличат пластове отгоре. Според тях съществува риск от нови срутвания на огромни маси, които може да разрушат пътната настилка и да запушат реката.

„Пътят не може да бъде пуснат в експлоатация. Изключително опасно е. Освен, че трябва да мислим за хората, които трябва да пътуват, не ми дава покой и това, че нашите хора трябва да застанат долу с машините, за да укрепват. Всички сътресения, които може да се случат, са много опасни. Аз трябва да мисля за хората. Затова технологията на укрепване е изключително важна – никакви сътресения и никакви излишни действия не трябва да бъдат правени, които да провокират тези надвиснали милиони тонове камъни отгоре“, обобщи шефът на АПИ.

И той, и експертите са убедени, че е правилно решението да се изгради бай-пас път през Влахово.

Обясни, че са планирали много по-бързо изграждането му, защото бил замислен като макадамов (Временен,  чакълиран път. Това е тип пътно строителство по метод на шотландския инженер Джон Лудън МакАдам от около 1820 г.- б.а.). Впоследствие, предвид състоянието на срутището и трудността с него да се справят скоро, било решено да се направи асфалтиран обход. Той е с ширина от 6,50 до 8 метра и вероятно по него ще минават не само леки, а и товарни коли до 12,5 тона. Решението обаче за това какви автомобили ще пуснат е на проектантите.

Изграждането му е финансов ангажимент на държавата, но впоследствие ще го прехвърлят на община Смолян.

„Ние не сме губили и една минута, за да се осигури обходен път“, подчерта инж. Атанасов.

Той поиска от шефката на Областното пътно управление в Смолян утре да пусне задание до АПИ за укрепване на алтернативния път към Рудозем, през където е пренасочено движението, тъй като има много тежки участъци.

Юлиян Инджов – изпълнител на обходния път: Ние правим обходния път, а „Трейс“ ще отстрани последиците от срутището

Самото строителство на обходния път е много по-лесната част. По-трудно е да се намери административният път за започване на работата и завършването й. Не искам да критикувам законодателството в България, но то е променяно многократно и пак трябва да се променя според мен. Такива казуси като този, не са описани в законодателството както трябва, категоричен е собственикът на фирма „ИСА 2000“ Юлиян Инджов – изпълнител на обекта.

„Сигурно много хора се питат защо точно аз го правя обходния път. По принцип него най-бързо можеше да го прави една от двете фирми, които участват в консорциума по поддръжка на републиканските пътища на територията на област Смолян – моята фирма и фирма „Трейс“. Изборът е направен от щаба по бедствия и аварии. Работата горе-долу е разпределена така, че ние да свършим обходния път, а фирма „Трейс“ отстрани последиците от срутището. Считам, че и двете фирми ще си свършат работата така, както изискват правилата“, допълни Инджов.

Той каза, че бай-пасът е с дължина общо 3 040 метра. Старата част е около 2 км – от главния път във Влахово до билото.

„Тези 2 км трябва да се разширят, да се подобрят кривите и да се изградят подпорни стени, за да не съборим някоя къща, като тръгне тежкото движение. Ще бъдат изградени около 1600 метра подпорни стени само през селото, което означава около 3000 кубика бетон. Ще се извършат изкопи в скални почви около 15 000 кубика, изкопи в тежко земни почви около 8000 кубика. Ще се положи трошено-каменна настилка около 10 000 кубика. Само асфалтът, който ще се положи на тези 3 км е около 6000 тона. Ще трябва да се монтира предпазна ограда и парапети, за да се осигури безопасността на движението – около 2 000 метра. И едва когато се сложи маркировката и указателни знаци, чак тогава трябва да се направи комисия, която да приеме свършената работа и да пусне движението“, отбеляза Юлиян Инджов.

Той смята, че реалистичен срок всичко това да стане е веднага след празниците, между 12 и 15 април.

„Можем да разчитаме, че обходният път ще бъде готов за работа на приемателната работа. Ако нямат забележки, най-вероятно ще бъде пуснат“, допълни той.

error: Защитено Съдържание!