Шефът на АПИ: Няма кой да поеме отговорност и да пусне пътя в това състояние

Няма кой да поеме отговорност и да пусне пътя в това състояние. Имаме стегната организация за действие, молбата ми е за търпение, заяви на брифинг в Агенция „Пътна инфраструктура“ председателят на управителния й съвет инж. Дончо Атанасов. 

Той забранил падналите скали (контрафорс) да се разчистват, след като станало ясно, че още е активно и има огромен риск както за хората, които ще работят там с машини, така и за тези, които след разчистването ще тръгнат с колите си през там.

„Тези мероприятия, които ще извършваме, също не са безопасни. Така че не сме ние проблем, а хората, които ще работят в машините –те също са изложени на опасност. Молбата ми е за търпение. С каквото може да си помагаме, ще го направим. Ние ще свършим това, което трябва“, посочи Атанасов. Той каза, че ще увеличат броя на автобусите, които да придвижват местното население до Смолян и обратно.

Атанасов подчерта, че ще се направи и невъзможното, за да бъде пуснат обходният път през Орешец и Влахово в най-кратки срокове.

„Ще полагаме усилия да стане всичко колкото се може по-бързо. Но докато не видим дълбочинното състояние на масива, с конкретни срокове не може да се наемем. Ние не сме магьосници, укрепването ще отнеме месеци наред“, каза още той.

По думите на доц. Стефчо Стойнев – ръководител на експертната група, назначена от АПИ да обследва и предложи мерки за справяне със свлачището, има множество скални пакети, които може да се срутят. И ако се премахне падналата маса, те ще стигнат до пътя и до реката под него. 

В момента свлачището е в активен стадий, който постепенно върви към затихване. Когато процесът затихне, ще позволи дейности по разчистването и стабилизирането на зоната.

Той отново подчерта, че свлачището е внезапно възникнало, не е могло да бъде предвидено. 

Второто и третото измерване, последното от които от тази сутрин, показват, че все още има наместване на скалните блокове. „На базата на изяснения механизъм има втори блок, който смятаме, че ще се откъсне“, каза доц. Стойнев.

На укрепване подлежи площ от 30-35 декара. В нея влиза както зоната на активното свлачище, така и голяма площ около него – „цялата разхлабена зона“.

„Нашето мнение е, че на този етап не е допустимо разчистване на пътя и преминаване през него. Причините за това са срутените скални маси, които играят контрафорсна (стабилизираща) роля. Ако се махне всичко това, ще доведе до нарушаване на равновесието и още по-голяма сила на обрушването. Препоръчваме на АПИ да изчака успокояване на процеса. Ако предприемем разчистване, ще се стигне неминуемо до демонтиране на далекопровода и водопровода, а скалите ще стигнат не само до пътя, а и до реката“, допълни Стойнев.

Около шест месеца ще отнемат само дейностите по укрепване на свлачището, но до стартирането им ще трябва да се изчака процесът да затихне.

Според доц. Стойнев не отварянето на пътя е най-важното, а безопасността. 

Първо, ще трябва да се овладеят и затворят пукнатините с недеформируемо фолио, за да не попада вода в тях. Второ, да се тампонират неравностите в зоните около водопровода.

Ако активизацията на свлачището продължи, експертите препоръчат да се увеличи контрафорсната част, за да се увеличат задържащите сили на скалите.

Планират се две силово-укрепителни конструкции с пилотно-анкерни или само пилотни подпорни стени, които да възпрепятстват движението на скалните маси и да предпазят водопровода и далекопровода.

Препоръчват също отводняване и ревизия на стария водопровод, да се демонтират старите тръби, които са останали под земята, защото играят ролята на дренаж. „ВиК“ да направи бай-пас на новия водопровод. Причината за това е, че нови свлачищни процеси може да го прекъснат и това да доведе до силно оводняване на площта.

Специален отговор бе даден относно сигнала на смолянчанин за срутване през декември месец 2017 г., за който се твърди, че институциите са го игнорирали.

Сигналът е постъпил на 18 декември. На място били изпратени представители на Областното пътно управление да огледат. Участъкът с паднали камъни касаел 150 метра и това, което се случва впоследствие, не е в този участък.

„Това е локално срутване. Във времето по него са падали отделни камъни и са били почиствани. Ще се предвиди и укрепването на този скат, но това е просто друг участък и не касае зоната на това срутище“, са категорични от АПИ.

„Подобни свличания има стотици по републиканската пътна мрежа, но такова огромно срутище нямаме другаде“, каза шефът на агенцията. Той разясни, че разликата между множеството локални обрушвания и това свлачище след Смолян е, че в него има условия за „развитието на втори пакет скални маси“.

Facebook Comments