Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Скандално известен бизнесмен наднича зад блокажа на пътя Смолян – Девин

Скандално известен бизнесмен наднича зад блокираната на Агенция „Пътна инфраструктура“ поръчка за над 44 млн. лв, в това число 27 км от пътя Смолян – Девин.

Участъкът, който жителите на област Смолян имат интерес да се реализира час по-скоро, е на стойност 23 272 164 лв.

А вчера (27 март) пред КЗК от „Пътна маркировка“ са блокирани поръчки за ремонт на улици и пътища в общините Смолян и Мадан за близо 10 млн. лв.

Никому неизвестната старозагорска фирма „Пътна маркировка“ ЕООД с 2 лева капитал първа обжалва пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) поръчката за избор на изпълнител по трите лота с възложител АПИ, в обхвата на които влизат третокласният път между Смолян и Девин и участъци в Кърджали и Благоевград

Впоследствие същата поръчка, към която е пътят Смолян – Девин, беше блокирана от друга старозагорска фирма „Зара брокер“ ООД, създадена от двама души с по 1 лв. капитал.

За всички, които познават законодателството, уреждащо възлагането на обществени поръчки, е ясно, че фирми без никакъв опит, без персонал, без машини и капитал са недопустими да участват в процедурата и са с нулев шанс да ги спечелят. Но пък могат успешно да пречат.

Въпросът е кой има интерес важни инфраструктурни обекти в областта ни да не се случват.

В мистерия е обвит и друг важен за област Смолян обект – обходният път на Рудозем. Поръчката за него е на стойност 6 383 020 млн. лв. без ДДС. Но 15 минути преди да изтече срокът за подаването на офертите, е пусната жалба от фирма „Х Де Комерс“ ЕООД на Хакан Ахмед от Джебел. И забележете, дружеството (отново без опит в пътното строителство) протестира заради прекалено голям габарит и дължина на пътя(!).

Общата му дължина е 5,2 км, а определеният габарит е 7.50/10.50 м. Това джебелският фирмаджия счита за дискиминационно условие, защото лишавало от възможност дружества с капацитет да изпълняват подобен род поръчки, но били ограничени поради обстоятелството, че не са изпълнили обект с посочените от възложителя габарити.

Простете за иронията, но за да се състезава такъв участник като жалбоподателя (който досега е почистил само един терен в село Вълкович – според собствената му информация в Камарата на строителите – б.а.) пътят трябва вероятно да се раздели и възлага на по 10 метра и да се стесни до велоалея.

А участъкът е второкласен, той ще е подход към бъдещия ГКПП Рудозем – Ксанти, по него трябва да преминават всички видове автомобили.

Да се върнем обаче на фирма „Пътна маркировка“, която е регистрирана през 2016 г. като еднолично дружество от 52-годишния Живко Жеков от Стара Загора

От януари месец до този момент тя е спряла инфраструктурни обекти в цялата страна, възлизащи на повече от 80 млн. лв.

До петък (23 март) същата фирма е спряла с жалби до КЗК процедури на общините Пловдив, Сливен, Чирпан, Гълъбово и Хисаря на обща стойност 32 065 739 лева.

Вчера (27 март) пред КЗК са били блокирани още две поръчки. Едната е на община Смолян за ремонт на улици и пътища за 4 300 000 лева без ДДС.

Другата е на община Мадан за реконструкция и рехабилитация на съществуващи общински пътища, съоръженията и принадлежностите към тях с прогнозна стойност 5 351 969 лв. без ДДС.

Така общата стойност на спрените само от „Пътна маркировка“ инфраструктурни обекти в цяла България са за повече от 80 млн. лв.

Спрените от нея в област Смолян поръчки са за 33 млн. лв.

А спрените от трите визирани фирми инфраструктурни обекти в нашата област са за почти 40 млн. лв.

Кой обаче наднича зад всичко това?

Издайнически се оказа един дребен детайл в Търговският регистър. Като заявител на четири документа през юни месец миналата година (2017) се е вписал вече съвсем небезизвестният в строителния бранш и конкретно в Смолян – Сашо Петков Желязков. Негова е свързаната с няколко скандала и прекратени заради неизпълнени договори фирма „Пътстрой“ ООД – Стара Загора.

Желязков е подал в регистъра документите на „Пътна маркировка“ за внесена държавна такса, декларация за истинността на заявените обстоятелства, протокол от редовно общо събрание, годишен финансов отчет.

Въведени от Сашо Желязков са данни на фирма с ЕИК 204208889 на „Пътна маркировка“ ЕООД 

Попитан защо спира толкова много поръчки реалният собственик на „Пътна маркировка“ Живко Жеков заяви, че няма нищо общо със спрените поръчки и че е дал пълномощно на Сашо Желязков. Каза, че е предал оперативното ръководство на друг човек и той не се занимава. Пренасочи ни към своя адвокат.

„Така се получава, понеже има пробойни в законодателството. Аз съм подготвил документите на Живко Жеков да регистрира фирмата. А лицето Сашо Петков Желязков – небезизвестно в цяла България, се снабдява от него с пълномощно за „Пътна маркировка“. Всеки нотариус в Стара Загора отказва да прати нотариална покана до него, за да унищожи пълномощното. Те се оттеглят двустранно, това не е едностранен акт. Адресатът трябва да знае, че са оттеглени пълномощните, но никой не може да му връчва на Сашо Желязков писма по понятни причини – той е над държавата. И ние не можем да спрем тази въртележка, с която той злоупотребява с това пълномощно за представителство на фирмата“, каза адвокатът на Живко Жеков.

Той посочи, че пълномощното е издадено през юни или юли месец миналата година.

Първоначалната уговорка с Живко била строителният предприемач да купи тази фирма от него, но впоследствие се отказал от намерението си.

Адвокатът се кълне, че с Жеков са пратили писма до АОП и АПИ, с което уведомяват агенциите, че той не е имал желание да спира тази поръчка.

„Максимално добротворни сме към бъдещето на държавата, към парите на държавата, към европейските фондове, но тук всеки нотариус отказва да му прати покана на този човек. Пишете, че има злоупотреба с пълномощно. Тази фирма е спряна, тя не работи, тя няма дейност и не е имала. Гаврата е голяма, защото не искат да връчват. Тоест, ние не можем да изпратим до него уведомление, че се оттегляме от пълномощието“, каза още старозагорският адвокат.

Той поясни, че Жеков бил подведен от Сашо Желязков, изразявайки желанието да купи фирмата му. Обяснил, че всичките му фирми са запорирани и го помолил за пълномощно, с което да оперира, защото имал да храни стотина човека.

„Бяха подготвени и документите за изкупуване на дяловете, но лицето не се появи при нотариуса Веселина Иванова в Стара Загора. Това е просто проблем на закона“, каза още пълномощникът на злополучния фирмаджия. Той не пожела да бъде съобщено името му, защото се страхувал за себе си и своето семейство.

Обясни, че заедно със своя подзащитен изпратили писма до АПИ, АОП и КЗК да уведомят институциите, че фирма „Пътна маркировка“ не е подавала жалба срещу обществена поръчка.

Юристът посочи също, че Сашо Желязков има пълномощно и от фирма „Зара брокер“ ООД – Стара Загора, чиято жалба е все още пречка да се рестартира процедурата спрените лотове в Смолян, Благоевград и Кърджали.

Сашо Желязков е спряган за инициатор и на жалбата срещу обходния път на Рудозем, подадена от фирма „Х Де Комерс“ ЕООД на Хакан Ахмед.

Потърсен да потвърди или отрече информацията за връзка с Желяков на телефона, с който Ахмед е вписан в Камарата на строителите, отсреща човекът каза, че има грешка.

А с какво е известен Сашо Желязков и дали не отмъщава на Смолян!?

Накратко, известен е с проблеми и скандали. През 2012 г. АПИ прекрати три договора, които фирмата му „Пътстрой“ изпълняваше по европейски проекти в консорциуми. Това са лотовете 22, 27 и 29, финансирани от ОП „Регионално развитие“.

Лот 22 се изпълняваше от консорциум „Път-Понсстрой – лот22“, в който старозагорската фирма е заедно с „Понсстройинженеринг“ и „Пътна компания“ – Ямбол. На рекордно ниската цена от 278 000 лв./км трябваше да бъдат рехабилитирани 24,4 км между няколко села в Търговищко. От „Понс“ месеци след като бил сключен договорът прехвърлили дела си на Желязков, но той не могъл да се справи и АПИ прекрати договора.

Лот 27 са три участъка – между Смолян и Стойките през Пампорово и прохода Превала; от Смилян до Рудозем (общо 26 км). При прогнозна стойност 25,4 млн. лева консорциум „Родопи – СЗВ – 2011“ между „Пътстрой“ и „Инжстройинженеринг“ ЕООД спечели обекта за 14,6 млн. лева без ДДС (тоест, с разлика близо 11 млн. лева).

Сашо Желязков на първата копка за лот 27 в Пампорово. Снимка: Смолян нюз

Впоследствие всички разбраха, че това са дъмпингови цени, но късно. Последва грандиозна сага. Битката между АПИ и „Пътстрой“ продължи до 2015 г. , защото в срока на договора бе изпълнен под 10% от обекта и контрактът бе прекратен. Всички етапи на обявлението за избор на нов изпълнител бяха обжалвани и минаха през съответните инстанции. Водеше се паралелно с това и Арбитражно дело в БТТП, което АПИ спечели. Пътната агенция всъщност спечели всички дела и едва успя с новоизбрания изпълнител да завърши пътищата в срок – до края на същата година. В противен случай щеше да загуби финансирането от ЕС. Но и АПИ загуби само за този обект около 3 млн. лв.

Спрян бе и договорът за лот 29 – ремонт на 17 км от пътя Хасково-Минерални бани и Ивайловград-Славеево. Двата обекта бяха спечелени за 5,5 млн. лв. при прогнозна цена от 10,5 млн. лв. без ДДС.

Фирмата на Сашо Желязков (в консорциум с „Интегрирани пътни системи“ АД) нашумя също със злополучния проект за улиците и околоблоковите пространства в кв. „Железник“ в Стара Загора, останал недовършен.

След петгодишна сага общината се оказа с блокирани сметки за 9 млн. лв., тъй като изпълнителят дължал пари на НАП и фалиралата КТБ, а впоследствие строителната фирма продала задължението си чрез цесия.

Желязков и Жеков са съседи в Стара Загора. Фирмите и на двамата са регистриани в апартаменти на ул. „Цар Асен ІІ“ – номера 69 и 49.

В Смолян Сашо Желязков е известен и с още нещо

Подизпълнител в скандалния лот 27 му бе най-дългогодишният строителен предприемач в Родопите Таньо Стайковски. Но Сашо Желязков не му плати голяма част от изработените пари. Три години Стайковски води дела срещу него в съда за дължимата му крупна сума 800 000 лв, от които получи едва 50 000 лв. Уважаваният в бранша строител Таньо Стайковски спечели делото едва в деня на погребението си.

Историята е много тъжна, но и доста поучителна. Може да я прочетете ТУК: https://www.plamak.bg/v-denya-na-pogrebenieto-si-tanyo-staykovski-spechelil-delo-vodeno-3-godini/

Водещата снимка е на „Дарик нюз“

Facebook Comments